‘Een kwestie van gunnen’, vergeet het maar

Geplaatst in Verkoopproces op

Verkopers roepen vaak makkelijk “verkoop is een kwestie van gunnen”, maar vergeten dat je daar wel degelijk eerst iets voor gedaan moet hebben. Gunnen is een resultaat en beloning van hetgeen je voor de klant hebt gedaan. In gedrag en toegevoegde waarde. Zorg dat je hierin proactief en gericht investeert; toon oprechte interesse en belangstelling. We geven u graag drie toepasbare tips die bijdragen aan een hogere gunfactor.

1. Leer luisteren

Een goede verkoper die geen oprechte interesse toont, bestaat niet. De tijd dat u alleen uit kon gaan van de waarde van uw product, is voorbij. Het gaat niet langer om wat u wilt verkopen, maar om wat uw klant wil en vooral om uw oprechte interesse daarin. Begin niet meteen met het aanprijzen van oplossingen, maar trek de tijd uit om de klant echt te leren kennen.

2. Geef iets weg

Bij ProActive Automotive geloven we dat gunnen een resultaat is van iets dat u voor de klant heeft gedaan. Met andere woorden: begin niet met verkopen, maar zorg ervoor dat u eerst iets voor de klant kan betekenen. Breng toegevoegde waarde. Dat kan bijvoorbeeld een goed advies zijn, of een besparingstip. Zorg ervoor dat de klant de toegevoegde waarde van u als verkoper ziet voordat u begint met verkopen.

3. Kom beloftes na

Dat kunnen kleine beloftes zijn zoals ‘Ik bel u komende maandag’, of ‘Ik stuur u deze week nog de brochure’. Als een klant herhaaldelijk ervaart dat u uw afspraken nakomt, ontstaat er een fundament voor vertrouwen. Vertrouwen is één van de belangrijkste basisvoorwaarden voor de gunfactor.

Meer weten?

Het structureel verhogen van uw gunfactor doet u door het leren herkennen en verbeteren van uw eigen gedrag. Dat gaat niet over één nacht ijs, maar vraagt om tijd en aandacht. We ondersteunen u en uw collega’s daar graag in. Neem vrijblijvend contact op voor een voorstel!

Terug naar overzicht

Bericht delen: