Zo laat u uw aftersalesomzet stijgen

Geplaatst in aftersales op

De meeste merkdealers ervaren de gevolgen van steeds betrouwbaardere auto’s met lange onderhoudsintervallen en concurrentie van onafhankelijke autobedrijven en aftersaleskanalen. Hoogste tijd om uw aftersalesomzet weer op peil te krijgen en te houden. Hoe? Door te stoppen met aftersales.

Van aftersales naar sales

Natuurlijk bedoelen we daar niet mee dat u al u uw aftersalesactiviteiten moet staken. Maar heeft u er wel eens over nagedacht om de term ‘aftersales’ helemaal te schrappen en uw aftersalesactiviteiten onder de noemer ‘sales’ te scharen? U verwacht het misschien nu nog niet, maar u zult de omzet zien stijgen. Hoe dat werkt, leggen we u graag uit in deze blog.

Signaal

Aftersales. Het woord zegt het eigenlijk al: het komt na de sales. Door onderhoud en accessoires niet meer onder ‘aftersales’ te scharen, maar het als een essentieel onderdeel te zien van uw salesactiviteiten geeft u intern een signaal af: dit is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering waar we proactief op gaan sturen.

Eerste stap

U zult natuurlijk ook actief aan de slag moeten om uw werkplaats te vullen. Bijvoorbeeld door uw onderhoudsactiviteiten uitgebreid uit te lichten in het verkooptraject. En hoe zit het eigenlijk met berijders die nog geen aftersalesklant zijn? Benadert u die al?

Upselling

Dan is er natuurlijk nog upselling. Een open deur denkt u nu, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Uit onderzoek van Google blijkt dat maar 2% van de berijders een notificatie op zijn of haar smartphone krijgt als het weer tijd is voor onderhoud. Daar liggen dus nog behoorlijk wat kansen. Maar ook het proactief benaderen van berijders zelf. Hetzelfde geldt voor producten en accessoires die sterk seizoensgebonden zijn. Benader u klanten in de winter eens met de vraag of ze nog op wintersport gaan. Of vertel ze aan het begin van de zomer over uw airco-onderhoudsservice? Ook het intern aansturen van de aftersalesafdeling op hun verkoopactiviteiten is hierin een belangrijk aspect.

Meer weten?

Wij zijn ervan overtuigd dat bovenstaande tips en activiteiten u helpen om meer focus te krijgen op aftersales. Heeft u behoefte aan meer kennis of bent u toe aan advies op maat? Neem contact met ons op, we buigen ons graag over uw business.

Terug naar overzicht

Bericht delen: